Bokbloggsjerka #6

Publicerad 2013-07-26 11:35:40 i Allmänt, Böcker,

Veckans bokbloggsjerka handlar om vilka författare man tycker kan bygga upp bra och intressanta karaktärer.
 
Jag är fruktansvärt tråkig och svarar utan att tveka George RR. Martin. Han är en oövervinnlig segrare när det gäller just karaktärsbyggande och inte nog med det, när man tror att man har koll på en karaktär händer något som gör att man får gå tillbaka och läsa om någon tidigare del för att kanske omvärdera en händelse och därmed en karaktär helt. Jag älskar sånt för oftast brukar jag komma underfund med en karaktär väldigt snabbt och sen tycka att det blir lite tråkigt när jag ändå vet vad karaktären kommer att svara eller göra men inte i George Martins böcker, däri blev man ständigt överraskad och hur man än försöker kan man aldrig gissa sig till var karaktärerna ska hamna. Jag älskar det! Att han sedan har över tusen namngivna karaktärer i A song of ice and fire-serien gör ju bara saken bättre. För att reda ut alla dessa namn, släktskap, fanbärarfamiljer (haha bannermen) måste man helt enkelt vara skicklig på det man gör. 
Ett bra exempel på en karaktär som man har gått från att nästan avsky till att både sympatisera och gilla är Jaime Lannister.
Förutom George Martin tycker jag också att John Marsden som har skrivit Imorgon när kriget kom är en författare som utvecklar sina karaktärer bra och intensivt. Nu var det ett tag sen jag läste böckerna så jag kanske hade ändrat åsikt idag men jag minns dem som bland det bästa i ungdomslitteratur jag har läst mycket tack vare de välskrivna huvudkaraktärerna, särskilt Ellie. Får nog ta och läsa om dem snart igen peppa, peppa!
 
 

Kommentarer

Postat av: Monika

Publicerad 2013-07-26 11:46:04

Jag har inte läst George R R Martins böcker, men jag har sett de två första säsongerna i TV-serien och karaktärerna där är väldigt komplexa, inte svart eller vitt direkt.

Svar: Haha nej, det är de verkligen inte. Man kan aldrig "välja sida" i Martins böcker för det finns aldrig någon sida att välja. Älskar det!
giz.blogg.se

Postat av: Ewa K

Publicerad 2013-07-26 13:45:07

Det är en konst att hålla ordning på många karaktärer.
Marsden har jag läst vid något tillfälle och minns som en positiv upplevelse.

Svar: Ja, jag gillade hans böcker skarpt!
giz.blogg.se

Postat av: Lottens Bokblogg

Publicerad 2013-07-26 14:43:00

Jag tyckte karaktärerna i Martins första bok varierade. En del tyckte jag var bra beskrivna, andra inte. Sen hittar man väl alltid sina favoriter;-)

Svar: Så är det ju helt klart!
giz.blogg.se

Postat av: Helena, MsHisingen

Publicerad 2013-07-26 15:22:49

George har jag med på min jerka med, synd att han så sällan kommer ut med nya böcker... Får kanske kolla upp Marsden då.

Svar: Ja, han har ju en del äldre romaner samt en del kortnoveller, Wild Cards osv. Får ge mig i kast med några sådana när jag har läst ut ASOIAF ^^
giz.blogg.se

Postat av: C.R.M. Nilsson

Publicerad 2013-07-27 11:03:53

Det är så länge sedan jag läste John Marsden att jag knappt kommer ihåg böckerna... än mindre karaktärerna.

George RR. Martin har jag inte läst.

Svar: George Martin är bland det bästa, om inte det bästa, jag nånsin läst så honom rekommenderar jag verkligen!
giz.blogg.se

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2013-07-27 18:09:39

Jag svarade också George R. R. Martin! Han är FANTASTISK. <3

I morgon när kriget kom älskade jag när jag var yngre. Det finns en film på den boken, hoppas de gör en tvåa. Det verkar gå segt med den dock. :(

Svar: Har med märkt att de har gjort en film på den, har inte sett den dock.
giz.blogg.se

Postat av: Ebba

Publicerad 2013-07-27 23:08:15

Har precis börjat läsa Kampen om järntronen och har bara kommit ca 300 sidor men måste säga att jag håller med dig helt än så länge! Jag älskar när man blir helt överraskad av hur någon agerar och man tror man vet hur en karaktär är men sen är den någon helt annan.
Blev väldigt nyfiken på hur jag ska kunna tycka om och förstå Jaime Lannister's handlingar nu..^^

Svar: Haha ja, där har du något att se fram emot både bokmässigt och när det gäller Jaime! ;)
giz.blogg.se

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-07-28 10:27:20

Marsdens Imorgon när kriget kom-serie gillade jag jättemycket, och den har funkat bra även vid omläsningar :) Kan bara hålla med om den, och om Martin, så klart!

Svar: Åh, vad skoj! Jag måste verkligen läsa om dem snart!
giz.blogg.se

Postat av: Freja

Publicerad 2013-07-28 20:02:19

Känner inte till någon av dem. Kul med nya tips!

Svar: Kul att kunna tipsa!
giz.blogg.se

Postat av: Sara

Publicerad 2013-07-28 23:13:34

Åh, jag håller helt med om GRRM. Jaime var en sån där karaktär som jag under ASOS gick från att avsky till att tycka om när man fick en inblick i hans huvud och insåg vad som pågick där inne.

Älskade också Imorgon när kriget kom när jag var yngre.

Svar: Ja, när man fick POV's med honom klarnade allting ganska mycket!
giz.blogg.se

Postat av: Kajsa

Publicerad 2013-07-29 21:34:03

När jag frågade min man vad han hade svarat på veckans bokbloggsjerka så sa han George R.R. Martin direkt. Jag har inte läst färdigt dem än så kan inte riktigt avgöra om jag håller med eller inte. Med tanke på Red Wedding är det kanske bäst att inte gilla hans karaktärer..?

Svar: Haha, jo man får ju inte bli för fäst vid någon karaktär direkt. Men the red wedding gjorde inte mig så mkt, blev mer upprörd när de halshögg Ned. Skrev om det för ett tag sen på bloggen ^^
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela