Sommarläsning

Publicerad 2013-06-09 22:26:00 i Allmänt, Böcker, Reflektioner,

Jag blev taggad av Skriva Läsa Leva att svara på lite frågor om sommarläsning så here we go!
 
1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Jag tycker inte om att sätta massa krav på mig själv när det gäller läsning, även om jag har en tendens att göra det ändå. Läsa är något jag gör på min fritid och det ska vara roligt, inte vara ett tvång. Jag läser de böcker jag vill läsa just för stunden och skiter i resten. Men om jag ska lista fem böcker jag är sugen på att läsa i sommar får det bli:

A feast for crows av George RR. Martin: för att jag börjar sakna Westeros igen!

Best served cold av Joe Abercrombie: för att det verkar vara hans bästa bok och huvudpersonen verkar vara riktigt badass.
 
The dragons path av Daniel Abraham: för att George Martin hyllar honom och han är ny på markanden och jag är nyfiken!
 
Boneshaker av Cherie Priest: för att den verkar vara en riktigt rolig blandning av steampunk och zombieapokalyps. 
 
Betvingade av Simona Ahrnstedt: för att det känns om att alla pratar om den och jag vill bilda mig en egen uppfattning.
 
2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Som sagt brukar jag inte läsa böcker jag inte är så sugen på men jag borde verkligen läsa J.K. Rowlings nya fastän jag har blandade känslor inför den. En del av mig har ingen lust alls men en annan del är nyfiken. Så vi får se om det blir tid till det.
 
3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Hängmattan eller när man är själv vid frukostbordet. 

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Hängmattan och frukostbordet, precis där jag brukar läsa. Och även sängen såklart.
 
5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Det vet jag ju inte innan jag har läst dem! Men jag hoppas att alla är bra, det är ju därför jag har planerat att läsa dem. 
 
6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Jag tycker alla borde läsa A song of Ice and Fire-serien men annars kan jag rekommendera The name of the wind av Patrick Rothfuss som är första delen i en trilogi. En av mina absoluta favoriter. Jag kan fortsätta i all oändlighet.
 
7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta helt klart! Massa sand i boken vill väl ingen ha?
 
8. Deckare eller roman?
Deckare är min hatgenre så lätt romaner. 
 
9. Favoritgenre?
Hehe, dålig fråga till min blogg men om man ska diskutera subgenres till fantasy så gillar jag ju mest epic eller high fantasy dvs. svärd, drakar och magi and stuff. 
 
10. Tagga 3 andra!
Oj, känner inte många som bokbloggar så det här blir svårt! Holavedsbrudar kan iafal få en tagg, Varganess också för hennes blogg är så snygg och kanske Bumpi för att promota nördigheten i världen!
 

Kommentarer

Postat av: Gabriella

Publicerad 2013-06-10 01:15:27

Hittar den här listan på varenda blogg nu känns det som, haha :) Kände inte igen någon av de böcker du radade upp faktiskt.. Men sen läser jag inte så mycket heller som man kanske borde göra som bokbloggare ;) Skriver mest!

Hittade förresten din blogg idag, via bokbloggar.nu. Verkar spännande med en blogg om fantasy då det är det jag själv älskar att både skriva och läsa :)

Svar: Ja, det känns som om jag är sist ut ungefär haha! Men det var ju bra om du fick några tips då ju! ;) Många av författarna är ju relativt nya på marknaden så det är ju inte så konstigt att du inte kände igen dem.
Vad roligt att du hittade hit, fantasy är ju lätt den roligaste genren att både läsa och skriva. Kul att du sa var du hittade mig, det är alltid skoj att veta! Hoppas du gillar bloggen :)
giz.blogg.se

Postat av: Ewa K

Publicerad 2013-06-10 07:36:57

Spännande att se vad andra tänker läsa. Dags för mig att försöka besvara frågorna.

Svar: Ja, det är det faktiskt! Man har ju så olika smak.
giz.blogg.se

Postat av: Skriva läsa leva

Publicerad 2013-06-12 10:40:09

Har The Name of the Wind hemma, då mannen läser den, han som annars inte läser fantasy men jag har inte gett den så mycket uppmärksamhet, då den är på svenska, men den verkar ju värd att kika på:-)

Svar: Den är en av mina absoluta favoritböcker så det tycker jag verkligen att du ska! Dock har den avslutande delen inte släppts ännu...
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela