Själlös av Gail Carriger - recension

Publicerad 2013-05-25 00:22:00 i Allmänt, Böcker, Recensioner, Steampunk,

Jaha så har jag då läst min första riktiga steampunk-bok. Det var väl på tiden måste jag ändå säga och jag är glad att jag äntligen fått en inblick i den genren också!
Själlös handlar om halvitalienskan Alexia Tarabotti i ett alternativt 1800-talets London där varulvar, vampyrer, spöken och övermänskliga är en del av samhället. Med övermänsklig menas att man inte har någon själ och neutraliserar alla andras övernaturlighet. Alexia är en sådan.
Hon är även alldeles för kurvig, frispråkig och smart för vad som passar sig för en kvinna i London och hon har alldeles för lätt för att umgås med vampyrer och varulvar vilket gör att hon råkar ut för allehanda konstigheter och mystiska händelser. 

Carriger skriver på ett säreget rappt och ironiskt sätt utan att bli glättig eller för modern. Hon tar upp alla bitar man vill ha från ett viktorianskt samhälle, inkluderat alla fördomar och normer gällande till exempel kvinnor och ställer dem mot Alexias snabba och sarkastiska sätt vilket gör boken rejält underhållande. Lägg därtill härliga beskrivningar av klänningar, kostymer, bakelser och möbler tillsammans med en handling där man inte kan gissa sig till vad som ska hända näst så har du Parasollprotektoratet, serien heter så, i ett nötskal.
Ett modernt språk med en modern huvudkaraktär i ett gammalt samhälle med gamla ideal. Det är som gjort för en hel del fniss, himlande med ögonen och bladvändande!
Sen ska man ju inte glömma att Carriger inte direkt är pryd av sig och även hennes manliga karaktärer är välskrivna och väldigt sexiga (!) på ett sätt som säkert bara hon lyckas med!
Dessutom märks det att hon har en bakgrund inom naturvetenskapen för det finns en hel del sådant med i boken också, inte mig emot! Alexia är väldigt intresserad av forskning hon med. Undrar varför hehe...
 
Så vad tyckte jag egentligen? Det kanske märks ovan men jag gillade boken skarpt. Den är kanske inte världens mest påhittiga eller mest välskrivna men det gör inget så länge Alexia är en så rolig karaktär att följa eller så länge handlingen är så spännande. Om man vill ha en bok som beskriver en stark och självständig kvinnlig karaktär utan att hon för den delen blir någon amazon, med mycket humor och en relativt lättsmält handling är Själlös verkligen rätt bok! Jag vet inte om alla steampunk-böcker är såhär men är de det så är jag ett stort fan!
Jag ska precis ge mig i kast med andra boken så vi får väl se om Carriger kan hålla uppe standarden!

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2013-05-25 10:17:30

Den har stått länge i hyllan hos mig, vet inte varför det inte har blivit att jag har läst den än.. För jag vill ju! ;)

Svar: Då tycker jag att du ska ta och läsa den så fort du kan för den är väl värd det ^^
giz.blogg.se

Postat av: Åka

Publicerad 2013-06-01 11:18:54

Lotta Olsson i DN beskrev den som "varulvsporr för kvinnor" eller nåt liknande, vilket fick mig att vika mig dubbel av skratt. Hon verkade så perplex inför detta, liksom. Undrar om hon alls hört talas om paranormal romance? (Inte riktigt min favoritgenre, men den existerar ju och är rätt stor.)

Svar: Haha herregud! Det är så roligt att läsa hur folk som i vanliga fall inte alls läser sånt här ser på det. Som gjort för skrattfest! Varulvsporr för kvinnor, ja jisses. Jag som ville att min pojkvän skulle läsa dem för jag tyckte de var intressanta på så många andra vis. Har du någon länk till dn-artikeln?
giz.blogg.se

Postat av: Åka

Publicerad 2013-06-01 15:41:14

Nej, jag tror inte att den ligger på nätet. Lotta Olsson brukar ju annars vara väldigt bra på fantasy och sf. Desto knasigare!

Svar: Hon hade väl missat just den genren. Det är intressant hur sex fortfarande kan uppröra så mycket!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela