Thor: the dark world - recension

Publicerad 2013-11-12 12:59:00 i Allmänt, Filmer, High fantasy, Recensioner,

Så för första gången har jag sett en Marvel-film på bio. Vet inte om det är bra eller dåligt.
Hur som helst såg jag fram emot att åter få stifta bekantskap med Thor, Loke, Jane, Darcy och de andra, just för att jag gillade den första filmen så mycket. Även om jag bara kunde skaka på huvudet åt de plastiga rustningarna. 
Tyvärr måste jag säga att jag blev lite besviken på Thor: the dark world. Det som jag gillade med den första filmen hade liksom hamnat i skymundan och det kändes som om de tog sig själva på för stort allvar, troligtvis på grund av den höjda budgeten.
För det var något som jag faktiskt tyckte var positivt. De hade helt klart lagt mer tid på att få rustningar, vapen osv. att faktiskt se verkliga ut med verklig tyngd. Något som verkligen behövdes för att man ska ta Thor på allvar. 
Ja, och sen var det ju det här problemet med allvar. Jag tyckte inte om den första filmen på grund av de häftiga specialeffekterna eller den utomordentligt genomtänkta storyn (höhö, ironi) utan anledningen till att jag gillade den, förutom att Chris Hemsworth är dösnygg, är att den är lättsam. Japp, det dras en del skämt när Mr Hemsworth drar av sig tröjan, jag höll på att dö när han slängde glaset i golvet och vrålade "Bring me another!" osv osv. De lättsamma replikerna gjorde handlingen roligare och karaktärerna intressanta och gjorde att Thor stod ut bland de andra Avengers-filmerna (vi ska inte ens nämna Captain America, my god vilket sömnpiller...). 
Tyvärr tappar Thor: the dark world lite av det här lättsamma. I den här filmen läggs det mer krut på. Ja, vad läggs det krut på egentligen? Lite invecklad handling (till ingen nytta)? Specialeffekter? Skurken? Nja, Thor: the dark world känns mest som en tråkigare och lite mer invecklad variant av första Thor-filmen. Det är väldigt synd för den hade alla förutsättningar till att bli bättre än föregångaren. Jag menar, ni har för fasen Christopher Eccleston som skurk! Herregud, få britter kan spela så excentriska som honom och istället för att utnyttja detta skrev ni honom som en intetsägande tråkmåns. Pfft.
Så vad är positivt med Thor (förutom det förbättrade rustningarna)? Jo, inte helt oväntat är det Tom Hiddleston (Loke) som stjäl showen. Han får vara både genialisk, excentrisk, galen och medlidsam och alla scener han är med i lyfter ordentligt. Den delen av filmen jag gillade bäst var helt klart när Thor, Loke och Jane hade scenen för sig själva. Jag hade gärna förlängt den delen med det dubbla för då tyckte jag att filmen var riktigt bra och överträffade ettan med råge. 
Förutom Tom Hiddleston tyckte jag också att Janes rollkaraktär var bättre i denna filmen, hon fick mer utrymme och fick mer åsikter vilket jag gillade skarpt. Heja!
Men Thor då? Tja, Hemsworth har väl egentligen inte så mycket att jobba med där, Thor är Thor och det gör han bra. Han levererade ju tunnelbanescenen riktigt bra, skrattade gott åt både den och när han klämde in sig i den gamla Volvon. Hade filmen innehållit mer sånt hade jag varit betydligt gladare.
Så, summan av kardemumman, Thor: the dark world var bättre än ettan rent karaktärsmässigt; den gav mer djup åt alla karaktärer (utom Eccleston då) och specialeffekter/rustningar etc. var mycket bättre i denna men i gengäld hade den tappat lite av sin lättsamma känsla och ville lite för mycket med handlingen tror jag. Med det sagt får jag väl ändå fortfarande säga att jag gillar Thor-filmerna bäst i Avengers-serien. Helt klart.
 
Vad tyckte ni om Thor: the dark world?
 
 

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2013-11-12 17:03:50

Jag har också tänkt se denna men har inte kommit iväg ännu ;)

Svar: Ah, men gör det! Den är helt klart underhållande ^^
giz.blogg.se

Postat av: Martin M

Publicerad 2013-11-21 21:53:35

Tyckte den var helt fenomenal, älskar scener ur asgård, Tom (loke) är så jäklar underhållande.

Svar: Haha, ja han stal verkligen showen häri!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela