Underworld awakening - recension

Publicerad 2013-11-26 09:47:00 i Allmänt, Filmer, Paranormal, Recensioner, Urban fantasy,

Igår såg jag Underworld - Awakening som jag velat se ett tag eftersom jag ändå gillar de andra filmerna. Lättsam underhållning liksom. 
I Underworld Awakening är det återigen dags för Kate Beckinsale att klämma in sin 40-åriga (snarare 20-åriga?) kropp i latexdräkten vår kära Selene alltid springer runt i och ta vid där Underworld Evolution slutade. Människorna har fått reda på att vampyrer och lycans existerar och vad gör de. Jo massutrotning givetvis. Selene får tuffa till sig ännu mer än hon gjort i de föregående filmerna för att klara sig i en värld där alla (och då verkligen alla) vill döda henne och Michael.
Underworld Awakening är både bättre och sämre än de föregående filmerna. Lite mindre handling (tråkigt) och mer action (också tråkigt) men mindre splatter (bra) och bättre effekter samt en Beckinsale som verkligen får skina i rollen som Selene. För det här är, till skillnad från de andra filmerna, en film som handlar enbart om Selene och hennes närmaste, inte om vad alla runtomkring henne vill, tycker och gör vilket är både bra och dåligt. Dåligt för att handlingen blir lite halvdan, bra för att Selene är en karaktär värd att följa. 
Förutom Beckinsale dyker också Charles Dance upp och gör en repris på sin roll som Tywain Lannister (haha, alltid den rollen!) vilket han gör lysande som vanligt. Bravo, som man säger.
Det som inte är bra med Underworld Awakening är slutet. Wut? Jag satt och halvslöade lite mitt i en strid och så helt plötsligt när jag koncentrerade mig igen var det eftertexter som rullade. Varken jag eller pojkvännen fattade någonting. Helt plötsligt gick Underworld Awakening från hyfsat bra till Underworld To be continued. Nope, stressade slut är det värsta jag vet och tyvärr är det det man får i Underworld Awakening. Men förutom det håller fjärde Underworldfilmen fanan högt och är lika sevärd som de föregående. Förutsatt att man gillar den sortens filmer.
Vanligaste posen för Beckinsale i hela Underworld-serien. Jamenvisst.
 

Kommentarer

Postat av: Vampyrbloggen

Publicerad 2013-11-28 21:17:53

Sv: Detsamma! :-) Kommer helt klart att kika in här emellanåt!

Har inte sett någon av Underworldfilmerna än, men får se till att göra det snart.

Svar: Vad kul! Håller ett öga på dig med :)Ja, man får ju ta filmerna för vad de är, men de är helt klart sevärda.
giz.blogg.se

Postat av: Petra

Publicerad 2013-12-13 14:10:06

Oja, jag blev skitsur på slutet. Och eftersom jag är en sucker för lyckliga slut, så irriterade det mig oerhört att dem inte träffades i slutet.. :/

Svar: Eller hur! Vilket antiklimax liksom! Kändes som att skådespelaren inte ville vara med eller nåt...
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela