The lord of the rings - extended

Publicerad 2013-09-12 10:35:00 i Allmänt, Filmer, High fantasy, Reflektioner,

Vi fick tag på hela Sagan om ringen-trilogin i den utökade versionen begagnat för ett tag sen och håller i skrivande stund på att ta oss igenom Sagan om de två tornen. Det är för illa att man inte har sett extended-versionen förrän nu! Filmerna är ju tio år gamla för fasiken! 
Hur som helst så är det många timmars film att plöja igenom men inte klagar man när man helt plötsligt får titta om några av världshistoriens bästa filmer med nya ögon. Hallelujah!
Än så länge tycker jag både att det är bra och mindre bra med de nya scenerna. I första filmen, och då särskilt i början, tyckte jag mest att det blev rörigt med de nya scenerna och jag förstod varför de klippte väck många av dem. Däremot i Sagan om de två tornen tycker jag att nästan alla scener bara tillför mer djup åt varje karaktär, man får höra mer om Aragorn, om Eowyn och Gimli men även Leoglas och det gillas skarpt! Jag gillar också att de faktiskt hade filmat träden från Fangorn vid Helms klyfta för det saknade jag faktiskt lite i originalversionen. Nu ser vi fram emot att få se hur det artar sig i Sagan om konungens återkomst. 
Någonting som jag däremot blev mycket förvånad och även ledsen över att de klippte bort var alla sånger som uppenbarligen spelades in till trilogin. Varför, varför, varför klippte ni bort det?! Sångerna är ju en så stor del av böckerna och om ni nu ändå brydde er om att tonsätta dem och spela in dem varför klippa bort dem? Grät lite inombords när jag insåg vilken skatt de hade klippt bort. För jag var nog inte den enda som blev förvånad när Pippin helt plötsligt började sjunga i tredje filmen, det hade ju inte varit en enda sång med innan dess (trots det gedigna materialet i böckerna) men tydligen fanns det ju inspelat material. Mycket tråkigt!
Jag menar, jag förstår verkligen att tiden var ett problem för de här filmerna men sånger tillför ju sååå mycket till en sån här film. Så mycket att det faktiskt är värt några extra minuter. Jag är i alla fall glad att de verkar ha ändrat uppfattning till Bilbo-filmerna, hoppas de fortsätter i samma anda. Folk verkar ju uppskatta det!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Kim af Trägårdh

Publicerad 2013-09-13 20:21:12

how to exterminate stupidity http://litenupplaga.se/1198 kommer på bokmässan i Göteborg 26-29 september! Det går att se författartal lördag 28 14:15 och därefter få boken signerad!

Postat av: Gabriella

Publicerad 2013-09-23 17:04:44

Jag såg Sagan om ringen filmerna för första gången strax innan Hobbit filmen kom ut. Jag hade sett reklam för The Hobbit och sa till Daniel att "den vill jag se" och då tyckte han förstås att jag borde se Sagan om ringen först. Vet inte varför jag inte sett dem som liten. Men troligen var det för att fantasy skrämde mig på den tiden, haha ^^ Såg inte Harry Potter förrän jag gick på gymnasiet heller så, jag ligger lite efter ;) Vet dock inte om vi såg den förlängda versionen eller den vanliga ...

Svar: Oh, då har du verkligen missat något tills du såg dem! Om du tyckte de var extremlååånga så var det säkert extended du såg ;)
giz.blogg.se

Postat av: Nathalina Neshí

Publicerad 2013-10-27 21:22:26

Jag älskar Sagan om ringen, de är mina absoluta favoritfilmer någonsin.
Men jag kan nog hålla med om det här med sångerna, att det inte hade skadat om de hade haft lite mer av den varan. I the Hobbit t.ex. så älskar jag låten som dvärgarna sjunger i trailern. Den är så mysig och man får dessutom en hel del information om dvärgarna om man lyssnar på texten. Det ger också mer djup och tillför, precis som du säger, otroligt mycket till filmen.

Intressant blogg du har förresten, jag är själv ett stort fantasy-fan, så jag kanske fortsätter titta in här för att få lite tips och sånt.
/Mvh Nathalina :)

Svar: Ja, den låten är ju så vacker! Och när det finns så mkt material i böckerna kan de ju faktiskt passa på att använda detta, det tar ju upp lite själen från böckerna!Kul att du gillade min blogg, värmer alltid att få höra! Hur hittade du den? Vill gärna höra mer från alla fantasyfans där ute! ;)
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela