Fredens pris av Anna Blixt - recension

Publicerad 2014-03-29 16:14:50 i Allmänt, Böcker, High fantasy, Recensioner,

Elin på Undrentide förlag var ju snäll och skickade hem första delen i Anna Blixts serie Mörkrets väktare för ett tag sen. Idag har jag äntligen en helg för mig själv utan plugg (är mellan två kurser, yay!) och därför var det dags att knäcka de sista 150 sidorna i boken med en kopp te i handen.

Fredens pris utspelar sig på kungadömet Vangrind som består av en rätt stor (?) ö. Vi får följa den unga flickan Minora som berättar sin historia om hur det var att leva som en Mörkrets dotter i ett rike styrt av Ljusets barn. Med sina svarta ögon, svarta hår och förmåga att höra berget och växternas hjärtslag blir hon jagad från sitt hem och tvingas döda för sin överlevnad. Tillsammans med andra av Mörkret börjar hon drömma om att slå tillbaka för att slippa se sina vänner dö och leva som en flykting i bergen och när en man stiger fram och leder Mörkrets folk mot strid hamnar Minora mitt i händelsernas centrum, vare sig hon vill eller inte.

Fredens pris lämnar efter sig en bitterljuv känsla i mitt huvud när jag stänger boken. Historien kändes lite kliché i början och jag var inte precis övertygad om att jag gillade Minora. Jag menar, utsatta folkslag med undanträngda krafter finns det ju gott om och jag tyckte till en början att världen kändes lite platt och ensidig. Men allteftersom jag vände blad blev historien bättre och bättre för att i slutet kännas så fulländad som den kunde bli. Jag kan nog till och med säga att Blixt lyckats skapa något av det bästa inom svensk fantasy. Ja, det tycker jag nog, faktiskt.
Berättelsen känns som sagt lite kliché och ensidig de första hundra sidorna men när Blixt börjar introducera andra riken, mer magi och moraliska dilemman börjar historien känns både fyllig och välplanerad. Vi får följa händelserna genom Minora, som minns tillbaka och det är hennes version av händelserna som vi ser. Språket är drömskt och med en ton som påminner om en sång eller en dikt. Blixt har lyckats väl med att få läsaren att förstå att det är minnen, inte faktiska händelser som vi läser och jag får en känsla av att Minoras minnen inte alltid är korrekta även om de verkar korrekta i hennes eget huvud. Det här är hennes historia och den består av hennes tankar, det har Blixt lyckats förmedla mycket bra.
Även om berättelsen är händelserik och fylld av magi,slag och färgstarka platser känner jag att jag alltid får se det som händer genom Minora. Hon bryr sig inte så mycket om personerna runt om henne vilket gör att jag har svårt att bilda mig en uppfattning om karaktärerna. Även Minora känns utom räckhåll och om det är för att Minora inte är en person som inte bryr sig så mycket om relationer till andra människor eller om Blixt helt enkelt inte lyckats med att beskriva dessa människor så väl vet jag inte. Men det är inget som stör mitt läsande trots att det var lite svårt att vänja sig vid det i början.
Vidare hade jag gärna sett att vissa händelser hade fått ta lite mer tid. Händelser som sätter djupa spår i Minora kan avhandlas på bara någon sida vilket gör att jag får ännu svårare att sätta sig in i henne som person. Ibland känner jag med henne så mycket det går och ibland känner jag inget alls. Men allt det svåra med att komma karaktärerna in på djupet försvinner så fort man accepterar att det är inte bokens mål, bokens mål är att förmedla Minoras minnen och när man insett det blir boken så mycket lättare att läsa.

Jag kan inte annat än buga och bocka åt Anna Blixt som lyckats med konststycket att skapa en fantasy där jag känner mig hemmavan i klicheérna men som ändå är helt annorlunda allt annat jag läst. Hon har helt enkelt tagit det bästa ur traditionell fantasy och lagt sin berättelse ovanpå detta.
Dessutom är det skönt med en fantasy där kvinnorna varken är amazoner eller där männen är mansgrisar, här är alla människor, precis som det ska vara!

Jag hoppas, och tror, att nästa, fristående, del i serien är lika bra!