Nya kategorier!

Publicerad 2014-03-24 12:09:00 i Allmänt,

Jag fick ett ryck nu i helgen och instiftade lite nya kategorier på bloggen. Ni kan se dem här till höger. Jag insåg att när folk är inne och kanske letar efter en speciell typ av bok/film etc. så kan det ju vara bra om man kunde klicka på en genre och på så vis direkt få upp allt jag recenserat i den genren.
 
Så med den tanken har jag lagt till lite genrekategorier som jag tänkte gå igenom lite snabbt. Kategorierna är högst personliga och följer kanske inte alltid den allmänna uppfattningen om vad som tillhör en viss genre. Istället har jag försökt hålla dem ganska breda och allmänna. Jag har också med vilje hållt mig borta ifrån genrer som Young Adult osv. eftersom jag inte gillar när man sätter åldersgränser på böcker. Snacka om att limitera sig liksom!
 
Steampunk - Japp, allt som räknas som steampunk. Dvs. alternativhistoria med ångdrivna manicker och frasiga kjolar (oftast iafal). Parasollprotektoratet leder täten här!
Urban fantasy - Allt som är fantasy men som ändå utspelar sig i vår värld. T.ex. Nene Ormes Udda verklighet och The mortal instruments hamnar häri.
Paranormal fantasy - Varulvar, vampyrer, spöken, häxor, ja ni fattar. Twilight, True Blood är trendsättare i den här kategorin.
High fantasy - All fantasy som innehåller svärd, drakar och utspelar sig i en annan värld än vår. Vi har A song of ice and fire, Tolkien och andre episka storverk här. Dessutom min favoritgenre.
Science Fiction - Rymdskepp, andra planeter, framtid och vetenskap. Filmer som Prometheus och Star Trek är givna kandidater.
Dystopi - Även här en framtid, men en dyster sådan. Zombier är ett stående inslag. World War Z och The hunger games hittas här.
 
Hoppas ni gillar de nya kategorierna, det kanske inte påverkar ni som läsare så mycket men säg gärna vad ni tycker :)
 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2014-03-24 13:25:57

Verkar ju kanonbra och logiskt!

Svar: Vad bra! :)
giz.blogg.se

Postat av: Lena

Publicerad 2014-03-24 20:33:33

Verkar ju hur bra som helst!!

Svar: Vad bra att det uppskattas!
giz.blogg.se

Postat av: Emma

Publicerad 2014-03-25 18:20:54

Trevligt! Riktigt bra idé!

Svar: Vad kul att du tycker så!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela