Tankar om Outlander

Publicerad 2014-10-19 21:50:00 i Allmänt, Recensioner, Tv-serier,

För två dagar sedan hörde jag talas om serien Outlander på en blogg jag läser. Igår hade jag sett alla tillgängliga avsnitt och ställde mig den oundvikliga frågan: Varför har jag inte hört talas om det här innan?!
Jag menar det handlar ju om män i kilt (!!) som pratar skotska ffs! Kan det bli sexigare? Troligtvis inte och efter ett avsnitt var jag helt fast.
Förutom att Chris Hemsworth har fått en stark rival i form av Sam Heughan (omnomnom!) är Outlander faktiskt en riktigt bra serie. Den har något så sällsynt som en kvinna i huvudrollen och då menar jag inte att det ska verka som om de har en kvinna i huvudrollen, här är det faktiskt en kvinna som har mest speltid och som är den enda narratorn i serien. Bara där ligger Outlander på plussidan hos mig. 
I vanlig ordning när en serie eller film främst handlar om en kvinna har ju serien fått kritik för att vara för romantisk och för tjejig. Ehum men tillåt mig att fnysa högt och tydligt på mitt mest feministiska vis och därefter klargöra att bara för att en serie inte faller inom normen för vad som räknas som normalt (eller för mig, manligt) betyder inte det då att det automatiskt blir tjejigt (och indirekt dåligt). Nej, verkligen inte och Outlander är levande bevis på det. Javisst läggs det en del fokus på Claire och Jamies förhållande, främst de två sista avsnitten men därtill ska det sägas att det är en väldigt skickligt berättad kärlekshistoria. Det var längesen jag tyckte om ett par så mycket som Claire och Jamie! Förutom deras relation handlar serien lika mycket om skottarnas uppror och interna stridigheter blandat med storslagna vyer och en unik inblick i hur det var att leva i Skottland på 1700-talet. Precis som i Starz andra serie jag också gillar, Black Sails, genomsyrar kvaliteten varje scen i Outlander. Det är inget som ser plastigt ut, man ser att de faktiskt är i Skottland och skådespelarna är fenomenala hela bunten. För att illustrera hur autentiskt allting känns kan jag med egen erfarenhet säga att jag har aldrig sett en axel se så äkta ur led ut som i första avsnittet av Outlander, fick hålla för ögonen så verkligt såg det ut!
Vidare har jag insett att Tobias Menzie faktiskt är en riktigt bra skådespelare och anledningen till att jag tycker han är en douché i Game of thrones faktiskt beror på att han är riktigt duktig och inte på att han bara spelar sig själv. Oväntat faktiskt.
Dessutom är Outlander riktigt snyggt klippt. Till exempel bröllopsavsnittet där de börjar med scenerna efter vigseln för att sedan ett steg i taget leda tittaren tillbaka till vad som ledde fram till där de är nu, varje scen ger sig själv på ett sätt som gör att jag istället för att bli förvirrad och uttråkad av flashbacksen (flashbacksen?) tycker de smälter in mycket fint i den nuvarande handlingen. Skickligt!
Dessutom var scenen med Tobias Menzie när han berättar om piskningen fruktansvärt bra. Man pendlade mellan avsky, medömkan och en hel hög med andra känslor i den scenen.
Som grädde på moset har de även ansträngt sig så mycket att de skrivit en hel del dialog på Gaelic. Autentitetsfaktorn slog i taket!
Friserhästar i Skottland på 1700-talet. Jajjemän. 
 
Men jag har ju glömt att berätta vad Outlander egentligen handlar om. Här gör vi allt baklänges!
Outlander handlar om Claire (spelad av Caitriona Balfe) som är sjusköterska för den engelska arméen under andra världskriget. När kriget är över åker hon och hennes man (Tobias Menzie) som hon knappt sett på fem år till Skottland för att lära känna varandra igen. Väl i Skottland besöker de Craigh Na Dun (min gaelic är finfin!) och när Claire själv går tillbaka till stenringen för att hon sett en ovanlig blomma hon gärna vill titta på igen rör hon vid en av stenarna och voilá. Helt plötsligt har hon hamnat på samma plats fast 200 år tidigare. Serien följer sedan hennes försök att ta sig tillbaka till sin egen tid samtidigt som hon bli mer och mer insyltad i skottarnas liv.
Så, mitt tips. Se serien! Jag själv får antingen vänta till april innan nästa säsong släpps eller börja läsa böckerna. Uäh. Aldrig har det känts så långt till april!

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-10-20 08:07:30

Jag älskade böckerna och jag håller nu på att ladda upp för att börja se serien. Jag tvekar dock just på grund av att alla säsonger inte finns tillgängliga redan nu. När jag fastnar i en serie vill jag kunna se den i min egen takt. Det där med att vänta är inte riktigt min melodi :-)

Svar: Jag håller med! Efter att ha sett sista avsnittet så vill jag bara ha mer, helst igår. Så jag väntar oftast också tills allt är släppt men ibland kan man inte hålla sig... Böckerna har jag ju inte läst men är verkligen sugen! Kan inte fatta att jag har missat dem i tjugo års tid.
giz.blogg.se

Postat av: Bokhuset

Publicerad 2014-10-20 10:35:10

Vad kul det är när någon fastnar lika mycket som en själv. Jamie och Claire är båda favoritkaraktärer eftersom båda är riktiga kick ass. Älskar böckerna ( de två första ) och blev så glad när jag älskade serien också.

Svar: Ja, jag är verkligen fast. Jisses, längesen jag tyckte något var så bra men plötsligt händer det. Funderar på att läsa första boken relativt snart bara för att se om jag gillar den lika mycket som serien. Alla säger att böckerna och serien passar varandra riktigt bra!
giz.blogg.se

Postat av: Caroline Hurtig

Publicerad 2014-10-20 12:04:54

Blev överlycklig när serien började filmas, har läst alla böckerna och bara hoppas att den fortsätter att göras efter varje bok. Böckerna blir bara bättre och bättre!!
Som läsare blev jag faktiskt inte besviken på serien, som man lätt blir. Skådespelarna är perfekta för rollerna med!

Mycket dumt av dom att ta uppehåll mitt i säsong ett! :-( Men men.... något att se framemot!

Svar: Jag fattar inte hur jag har kunnat missa de här böckerna så totalt! Är sugen på att åtminstone läsa första såhär när serien har uppehåll. Vi får se!Jag har hört att det ska vara en riktigt bra version av böckerna så det är kul att du tycker likadant.

Ja, jag är inget fan av att dela upp säsongerna i höst/vår-del heller. Vill ha fler avsnitt nu!
giz.blogg.se

Postat av: Lena

Publicerad 2014-10-20 14:51:46

Den serien kan säkert vara något för mig.

Svar: Det tror jag säkert! Ge den en chans åtminstone men gillar du den inte efter ca 2 avsnitt behöver du inte fortsätta. De sätter tonen ganska snabbt.
giz.blogg.se

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2014-10-20 19:21:04

Jag har läst i alla fall de 4 första böckerna och älskade dom! Så när den skulle komma som tv-serie var jag lite orolig, speciellt för vem som skulle kunna göra Jamie..Men jag är så glad och nöjd med allt i serien hittills! Och Jamie är perfekt! :)

Svar: Haha kan tänka att folk var oroliga över vem som skulle spela Jamie, jag som inte läst böckerna tycker att Sam Heughen är perfekt dock <3
giz.blogg.se

Postat av: Emma

Publicerad 2014-10-21 10:07:14

Oj, låter som en riktigt bra serie! Det här måste kollas upp. Tack för tipset!! :)

Svar: Kolla den vettja! Och säg vad du tyckte sen!
giz.blogg.se

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2014-10-23 08:24:31

Omg, jag var pepp på att se Outlander innan ditt inlägg, men nu är jag verkligen SJUKT pepp! Det verkar asbra. :3

Har taggat dig i Sisterhood of the World Bloggers Award, om du vill göra den. :)
http://bokbabblaren.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-bloggers-award.html

Svar: Ja! Se det bums vettja! Haha nu har jag blivit nominerad två gånger! Får bli ett inlägg i helgen med svar på alla frågor!
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela