Game of thrones - The wars to come

Publicerad 2015-04-14 14:09:00 i Allmänt, High fantasy, Recensioner, Tv-serier,

Jodå, helt plötsligt var det så dags för säsongspremiär av Game of thrones i söndags. Jag tänkte dela lite tankar om avsnittet så spoilervarning för er som inte sett det och spoilervarning för er som inte läst böckerna. Ja, jag hade egentligen inte velat utfärda spoilervarning för böckerna också men jag känner att jag är alldeles för färgad av dem så det blir helt enkelt omöjligt att reflektera utan att hänvisa till dem.
 
Först och främst så har de ju infört flashbacks. Jag är inget fan. För det första var det ju helt onödigt. Jag menar, profetian sa ju inget mer än vi redan vet och det den sa vi inte vet tog de bort. Fruktansvärt onödigt att ändra koncepetet i serien för en sån här sak. 
Men förutom det tyckte jag ändå att det var en bra start på säsongen. Vi fick följa de flesta karaktärer och det kändes som om att nästan alla var vi någon sorts vändpunkt vilket var trevligt eftersom nästan alla stått och stampat den senaste tiden. Tyrion är äntligen på väg till någon som ev. kan uppskatta honom och hans och Varys tjafsande var bland det roligaste i avsnittet, Cersei och Margeary är i luven på varandra ordentligt (äntligen!), Jon Snow är lika förvirrad som vanligt och blir allmänt obekväm av Melisande, mycket underhållande, Arya är på god väg att bli lönnmördare och Sansa är för första gången i serien faktiskt på väg nånstans av (typ) egen fri vilja. Dessutom är Brienne och Pod alltid lika underhållande att följa, vi får hoppas att de inte stryker med.
Dialogerna är lika bra som vanligt och trots att de klämt in nästan varanda karaktär i första avsnittet känns det inte stressat vilket är en av seriens stora pluspoänger. Dialoger, blickar, allt får ta sin tid. 
MEN (och nu blir det lite rantande)
Jag blir fly förbannad när de går ifrån böckerna. Och det har inte att göra med att jag är obekväm med att inte veta vad som händer, nej, det har att göra med att det känns som om jag blir spoilad baklänges. 
Jamie till exempel, vad gör han i Dorne? Tuppfäktning med Martells uppenbarligen, vilket är fan så mycket tråkigare än att se honom jaga efter Brienne i Riverlands. Anyhow, problemet blir nu att jag kan anta att Jamies arc i böckerna inte är särskilt viktig, annars hade de inte vågat ändra (förstår ni vad jag menar med spoilad baklänges?) och dessutom verkar det som om de, istället för att hitta på något helt nytt, har ersatt en arc i böckerna med vederbörande person i tv-serien. Detta stämmer för t.ex. Sansa och jag tror det stämmer för Jamie också. Vilket gör att jag ÄNDÅ vet vad som ska hända. Suck. 
Nej, jag är inte glad. Inte glad alls. Men från en person som inte läst böckernas perspektiv tror jag serien är lika bra som vanligt. För första gången på länge känns det ju faktiskt som om de olika karaktärerna jobbar mot varandra istället för ifrån varandra vilket är trevligt. Fortsätt gärna med det! 
Nu får vi se vad som händer i de andra avsnitten. De har ju inte släppt namnen på de sista men jag har en känsla av att jag vet var de kommer att avsluta. Aaaaah...
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna - Bokbabblaren

Publicerad 2015-04-19 10:15:18

Spoilad baklänges var ett bra uttryck! Stör mig också fruktansvärt mycket på det! :( Förstår verkligen inte varför de ändrar så radikalt med vissa, medan andra är typ exakt som i boken... Skumt.

Svar: Ja, men ellerhur! Blir så arg, det får bli denna säsongen med sen får man ta en allvarlig funderare på om man ska se vidare eller inte.
giz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela