The Hobbit Desolation of Smaug - recension

Publicerad 2014-01-22 20:44:53 i Allmänt, Filmer, High fantasy, Recensioner,

I söndags var det även dags för mig att se The Hobbit. Anledningen till att jag inte sett den förrän nu berodde främst på att jag inte hade lust att köpa 3D-glasögon bara för en bio i Luleå då jag i vanliga fall går på en så mycket bättre självständig bio som både är billigare och delar ut glasögon. Nu är jag alltså hemma i söder igen och de senaste veckornas kaos med tenta, hemtenta, flytt och meck med kandidatarbetet är över för tillfället vilket gjorde att jag och pojkvännen tog första bästa chans att gå och se filmen.
Så här kommer lite (hehe mycket, applåder till alla som läst allt!) tankar kring den och massiv spoilervarning utfärdas (kan även dyka upp nåt från boken).

Jag recenserade även första filmen som du kan läsa här!

Jo, The Hobbit alltså. Förväntningarna var både höga och väldigt låga. Jag är som bekant inget vidare förtjust i 3D och det här nya HFR verkade för mig bara vara ett försäljningsargument för att ta lite mer betalt. Dessutom tycker jag att 3D mest gör att man ser alla defekter och effekter (hehe, här rimmas det friskt) ännu mer. Dwalin med de båda yxorna på ryggen till exempel. Herregud, gummi eller? Och Radagast slädfärd, jisses. Dör varje gång jag ser det. Dessutom tyckte jag det var svårt att få någon relation till alla dvärgarna i förra filmen, jag menar de är ju för fan typ fjorton stycken!

Först och främst måste jag säga att andra filmen var långväga bättre än första. Det var bättre effekter, bättre karaktärsbyggande och bättre fart helt enkelt. Mer spännande handling också.
Så varför tycker jag så? Jo, i denna filmen fokuserades mycket på att man skulle få en relation till dvärgarna. Nu känner jag igen de flesta av dem och har till och med koll på namnen på de flesta. De gjorde ett bra jobb med att få in lite små sidohistorier till de flesta av dem. Vi fick ju bl.a. lära känna Gloin lite bättre. Kul! Det var också ett smart drag att dela upp hela gänget i slutet, något som inte händer i boken, vilket också gjorde det lättare att få grepp om allesammans. Trots att filmen heter The Hobbit var Bilbo faktiskt inte med så speciellt mycket. Jackson har valt att skifta fokus från honom till dvärgarna vilket var ett smart drag. Helt plötsligt bryr jag mig om alla, inte bara Thorin och Bilbo (och Balin men vi vet ju alla var han slutar eller hur ;) ). Förutom dvärgarna gillade jag även att de skrivit in Legolas (som inte heller är med i boken). Det är ju inte helt otroligt att han skulle kunnat dyka upp, han är ju ändå därifrån. Jag hade dock lite farhågor över att man hade skrivit in honom då jag kände att det kanske skulle bli väldigt platt men jag tyckte Bloom lyckades bra med att gestalta en yngre Legolas utan den insikten han har i Sagan om ringen-filmerna. Tummen upp! Och tummen upp för alla som fortfarande läser! Vi fick även möta Beorn (min favorit) spelad av Mikael Persbrandt (av alla människor) men det märktes ju inte. Synd att han inte fick vara med mer!
Vidare, Evangeline Lilly! Ända sedan jag såg henne i Lost har jag tänkt ”hon skulle ju passa bra som alv!” och nu äntligen var det dags! Woho! Jag kan ärligt erkänna att jag inte alls var beredd på den helt oväntade kärlekshistorian mellan henne och Kili men även här blev jag positivt överraskad. Kärlekshistorier som sidospår är oftast väldigt ointressanta och platta men jag gillade det! Synd bara att Kili dör i boken, men det kanske han inte gör nu? Teorier? Han är ju på fel plats just nu.

Effekterna då?
Bättre, de blev ju av med sina vapen rätt fort och resten såg bra mycket bättre ut. Helt plötsligt såg det ju tungt ut inte som om de bar på en ballongyxa! Och Smaug, jag bockar och bugar! Hade även här en del farhågor eftersom örnarna såg överjävliga ut i förra filmen men här hade de lagt krut på att det skulle se bra ut och man kände igen stilen från de gamla filmerna. Skönt!
Jag tycker fortfarande att 3D är helt överflödigt dock, snälla ni betala inte för den skiten!
 Angående själva handlingen så är snart allt ändrat från boken Bilbo vilket jag inte ser som ett problem. Det känns mer som om de bara gjort en prolog till Sagan om ringen (vilket jag sa redan förra året) och namngett den Bilbo än att de faktiskt gjort en film baserad på boken. Jag har hört att en del är taget från Silmarillion, det här med nekromantikern t.ex. men mycket är nog rent påhitt. Vilket är bra för ärligt talat orkar jag inte med när fjorton dvärgar ska ta sig över en flod en i taget eller vilken färg de har på luvorna som det är utförligt beskrivet i boken. Det gör också att vi som har koll på boken inte riktigt vet vad som ska hända. Mumma!
Vad är dåligt med The Hobbit då?
Först vill jag bara skrika: vad hände med sångerna?! Jag som var så överlycklig över att de äntligen tagit till vara på den skatt i form av dikter, sånger och ramsor som finns i böckerna och nu skiter de i det igen. Vill gråta! Och dessutom var filmmusiken rätt lam den med. Lyssnade igenom det hemma sen och det är ju milväga ifrån den första filmens kvalitet. Howard Shore, fick du lönesänkning eller? Besviket fan här!

Förutom musiken tycker jag fortfarande att det ser för ”krispigt” ut i HD. Det blir liksom så skarpt att det inte ser verkligt ut och jag saknar de gamla filmernas ingåddhet (bra ord!). Låt det inte bli så skarpt att jag ser att sömmarna är maskinsydda, det förtar känslan. För The Hobbit har inte riktigt den där känslan av verklighet de gamla filmerna har och det är synd. Det gör att jag aldrig kommer att uppskatta dessa filmerna riktigt så mycket som de gamla, tyvärr. Dessutom tyckte jag att den kändes lite lång (och när jag säger det, då är det långt!), trodde nästan de skulle hinna fram till Bards stora roll men nej, det blev en cliffhanger istället.

Så nu väntar jag på nästan års film och gottar mig åt att jag snart kan få se en ny säsong av GoT i väntan på tredje The Hobbit. Tur att det finns några ljuspunkter längs vägen!