The Brides of Rollrock Island av Margo Lanagan - recension

Publicerad 2014-10-30 21:53:00 i Allmänt, Böcker, Paranormal, Recensioner,

Då var andra boken i Pocketlovers 3 på 3-utmaning avklarad! Jag ligger alltså fortfarande något oväntat i fas. Amazing.
Jag valde ju som bekant vattenvarelser och började utmaningen med att läsa Kit Whitfields In Great Waters (recension här) som var en väldigt unik läsupplevelse som jag gillade skarpt!
 
Den senaste månaden har jag läst Margo Lanagans The brides of Rollrock Island som förutom den gemensamma nämnaren vattenvarelser inte liknar In Great Waters på något sätt. The Brides of Rollrock Island är lågmäld, drömlik och kuslig där psykologiska aspekter och utanförskap spelar stor roll. Handlingen är placerad till den vindpinade brittiska ön Rollrock nånstans vid sekelskiftet skulle jag tro även om tidsperioden inte nämns. På den isolerade ön lever den lilla flickan Misskaella som vars särpräglade utseende och fruktade magi gör henne till öns mest utstötta person där öborna pendlar mellan att förakta och frukta henne. Hennes sorgliga uppväxt med en dömande mor och tre söta och utåtriktade systrar som överskuggar henne i allt leder till att hon i vuxen ålder efter år av ensamhet tar chansen att hämnas på öns invånare då hon inser att hon kan skapa undersköna och förtrollande kvinnor av sälarna som har sitt hemviste på ön. Kvinnorna är utomjordiskt vackra och besitter en dragningskraft ingen av männen på ön kan motstå och snart har Misskaella hela ön i sitt våld. 
 
The brides of Rollrock Island är uppbyggd med ön och sälkvinnorna som bakgrund där man får följa flera olika personers, inklusive Misskaellas synvinkel under en relativt lång tid. Varje person tillför en pusselbit i historien och sakta men säkert vävs de olika personerna tillsammans så att helhetsbilden växer fram. Fokus ligger på de psykologiska aspekterna för de människor som påverkas av sälkvinnorna. Vad händer med relationerna i familjerna, hur påverkas barnen när pappa helt plötsligt släpper alla tankar på familjen och sätter sig i skuld för att få en sälkvinna och vad händer med en människas sinne när denne blir utstött.
 
Lanagan skriver med ett flytande och drömlikt språk, passande för historien och sidorna flyger förbi mycket fortare än man kan tro när man läser om handlingen. Den lågmälda beskrivningen förstärker känslan av utsatthet och jag kan nästan känna vinden piska saltvattenstänk i ansiktet när jag läser. Att fokus är på det psykologiska i historien och inte på själva sälkvinnorna eller magin ser jag bara som positivt, även detta ger en känsla av äkthet som hade varit svår att uppnå om det hade blivit för mycket Ariel över det hela. Att även sälkvinnorna får en del i historien förstärker bokens genuinitet, det hade varit så lätt att bara beskriva dem som vackra statyer men Lanagan har verkligen ansträngt sig för att låta alla sidor av historien komma fram.
Om många böcker är väldigt svartvita kan The brides of Rollrock Island beskrivas som en mycket skickligt utformad gråzon. Här finns inga klichéer, ingen döms och alla får komma till tals. 
Jag kan rekommendera The brides of Rollrock Island till alla som vill ha en unik läsupplevelse där det görs en djupdykning ned i människans innersta med karga klippor och kuslig magi som bakgrund.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En lite egen tjej som älskar drakar, svärd, te och fantasivärldar driver denna bloggen. I en inte alltför avlägsen framtid, hoppas jag, arbetar jag som geolog, har ett eget bibliotek hemma och skriver bästsäljande böcker på fritiden när jag inte är ute i skogen med hästen. Hoppas ni gillar min blogg om allt inom fantasygenren!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela